Serviceanmälan
Bror Johansson fastigheter

Om din bostad

Mest förekommande frågor om ditt boende


Nedan hittar du användbar information och instruktioner i frågor som rör ditt boende. För att se texten behöver du klicka (trycka på mobilen) på ett ämne så kommer textrutan öppna sig. Du kan även använda sökfunktionen för att hitta snabbt vad du söker efter.

Vid specifika frågor som du inte kan hitta svar på är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!

För att få hyra ut i andra hand krävs ett skriftligt godkännande av hyresvärden. Har du eller din andrahandshyresgäst inte detta är det olovligt och olagligt att hyra eller hyra ut i andrahand.

Vi arbetar för att så många som möjligt skall bo tryggt med ett förstahandskontrakt och följer strikt branschorganisationen Fastighetsägarnas riktlinjer om andrahandsuthyrning.

Tänk på att en andrahandshyresgäst alltid är förstahandshyresgästens ansvar. Det är viktigt att du förstår och tar ansvar för de risker som finns.

En andrahandshyresgäst skall vara skriven på lägenheten som den hyr i andrahand, vissa undantag finns och då behöver man kontakta folkbokföringen på Skatteverket för att få klarhet i vilken lägenhet man skall vara skriven på.

Namnbyte på dörr sker i samband med att andrahandsuthyrningen börjar gälla. Tänk på att du som förstahandshyresgäst inte kommer att ha ditt namn kvar på dörren och skall skriva dig på den adress där du bor under andrahandsuthyrningen.

4-6 veckors handläggningstid från att komplett ansökan lämnats in.

Faktablad, riktlinjer samt blanketter för ansökan hittar du här.

De flesta typer av ytskikt i lägenheter är tåliga och lättskötta.

Ljummet vatten och lite milt rengöringsmedel är normalt tillräckligt för att rengöra de flesta typer av ytskikt. För en del material finns det dock speciella föreskrifter som bör följas. Är du osäker, kontakta Boservice för att få råd och tips.

Väggar

Väggarna i din lägenhet kan vara av olika material. När du vill sätta upp saker på en vägg ska du välja en krok som är speciellt avsedd för vägg materialet.

Gör aldrig hål i väggarna i badrummet. Dessa väggar har i regel ett speciellt tätskikt för att hindra att fukt kommer in i väggen. Gör man hål i tätskiktet, kan fukten komma in och orsaka skador. Gör inte hål i kakelplattor i köket – kakel spricker lätt. Tänk på att skydda väggarna från fettfläckar och andra fläckar. Använd exempelvis sänggavel för att förhindra att fettfläckar uppstår på väggen.

Golv

Ett bra sätt att skydda golvet är att sätta möbeltassar av filt under benen på möblerna. Om du ska flytta tunga möbler som du inte orkar bära kan du lägga en matta eller filt under möbeln och skjuta den försiktigt till sin nya plats. På så vis minskar du risken för skrapmärken på golvet.

Tak

Rengöring av tak: De flesta tak är svåra att rengöra. Rådgör därför alltid med hyresvärden om det går att tvätta taket innan du försöker.

Kök

Lägenheten är redan utrustad med spis, kylskåp, frys och kanske andra vitvaror som hyresvärden normalt ansvarar för. Om du vill köpa egna hushållsapparater, exempelvis diskmaskin, tvättmaskin eller någon annan större hushållsmaskin, behöver du kontakta oss för att kontrollera att fastighetens el- eller avloppssystem klarar av att fler maskiner installeras. Anlita alltid en behörig installatör för installationen.

Rengöring av kök:

Kyl och frys: Regelbunden avfrostning ger en jämn temperatur och sparar energi. Dessutom håller varorna längre. Om självavfrostning saknas, låt isen tina. Hacka eller bryt inte bort den.

Fläkt och ventiler: Om fläkt och ventiler hålls rena minskas nedsmutsningen av övriga ytor i köket. Fettansamling i filter och spiskåpor ökar brandrisken. Kolfilter är liksom glödlampor en förbrukningsvara som du själv ska stå för. I allmänhet behöver ett sådant filter bytas efter 1–2 år för att fläkten ska fungera tillfredsställande.

Spis: Torka bort fettfläckar från spishäll och ugn så fort som möjligt så att fettet inte bränns fast. Torka med en fuktad trasa. För ugnsrengöring finns effektiva rengöringsmedel.

Toalett och bad

Spola bara ner toapapper och sådant som kommer från kroppen i toaletten. Annars kan det bli stopp. Exempelvis tops, plåster och bomullsrondeller hör hemma i papperskorgen.

Kemikalier ska lämnas bort för källsortering, häll inte ut kemikalier i tvättstället.

Be en granne eller anhörig spola lite vatten i handfat, golvbrunnar, toalettstol och diskho om du är borta en längre tid för att slippa dålig lukt i lägenheten.

Rengöring av toalett och bad:

  • Använd en mjuk borste och milt rengöringsmedel för att hålla toalettstol och porslinet i badrummet rent och snyggt.
  • Rengör golvbrunnen med jämna tidsmellanrum.
  • Rengör ventilationsdon i tak regelbundet.

Inomhusmiljö: 

Faktablad om inomhusmiljön i din lägenhet finns här.

I Lunden erbjuds bilpool på flera ställen. Sök på bilpool på t ex. googlemaps så får du uppdaterad information.

Kontakta oss om du behöver hjälp.

Det finns många viktiga saker att tänka på när det gäller brand. På Räddningstjänstens hemsida beskriver de brandskyddsråd till dig som bor i ett flerfamiljshus. Titta på deras film och läs mer här.

Det är viktigt att alla tar ansvar och informerar sig om hur man i sin vardag bäst kan förebygga brand. Kontrollera och se till att du har en fungerande brandvarnare.

Bror Johansson & Co arbetar med SBA (systematiskt brandskyddsarbete). En del av SBA är att informera hyresgäster om förebyggande brandskydd. Detta görs via anslag i t.ex återvinningsrum, vid inflyttning, via hemsida och nyhetsbrev. Ett annat exempel är att CPG ronderar fastigheterna regelbundet för att se till t.ex gemensamma utrymmen, dörrar fönster och utrymningsvägar.

Viktigt:

Tänk också på att ha en bra hemförsäkring ifall olyckan är framme. Om du inte kan bo i din lägenhet pga att det brunnit i fastigheten är det din hemförsäkring som täcker evakueringsbostad m.m. I ditt hyresavtal ser du information om vad som gäller för brand.

Hyreslagen säger:

Om en hyreslägenhet blir obeboelig på grund av en brand slutar hyresavtalet att gälla. Fastighetsägaren har då varken skyldighet att ordna ersättningslägenhet eller återställa lägenheten. I dagsläget spelar det ingen roll vems fel det är: fastighetsägare, granne, hyresgästen själv, naturliga orsaker eller anlagd brand. Om fastighetsägaren bestämmer sig för att återställa fastighet eller lägenhet igen, har inte den gamla hyresgästen rätt eller förtur till lägenheten, utan fastighetsägaren bestämmer vem som ska få hyra.

I fastigheten finns cykelparkering för en sedvanlig cykel.

2 gånger om året röjer vi och städar undan omärkta cyklar.

Söker du parkering för en skrymmande cykel tex en lastcykel? kontakta oss.

Cykel att hyra finns i Olskroken, Styr och Ställ.

Innan du flyttar in till nya lägenheten bör du tänka på:

  • Efter erbjudande om lägenhet bokas kontraktskrivning.
  • Har du en hyresrätt innan, bör denna sägas upp.
  • Hyran bör vara oss tillhanda före nyckeluthämtning.
  • Inflyttning sker tidigast första vardagen i månaden. Kontakta oss och boka en tid för nyckelhämtning.
  • Säg ”Hej” till den du möter, en oinbjuden gäst gillar inte ett ”Hej” och en ny granne tycker oftast att det är trevligt. Ett ”Hej” skapar trygghet!
  • Sätt ett lås på ditt vind eller lägenhetsförråd.
  • Namn på dörren bör komma inom någon dag.
  • Läs på de särskilda bestämmelserna i avtalet och gärna hur Bror Johansson & Co arbetar för ett hållbart boende bl.a hur vi källsorterar och att du som hyresgäst tar eget ansvar för att åka till återvinningscentralen med saker som inte ryms med sunt förnuft i kärlen.
  • Hemförsäkring. Det är viktigt att ha en hemförsäkring, annars kan man bli utan bostad vid brand. Tänk på att fastighetsägaren inte har skyldighet att ordna ersättningslägenhet oavsett vems felet är. Din hemförsäkring täcker också evakuering vid vattenskada oavsett vem som orsakat skadan samt skada på lösöre mm.
  • Flyttanmälan gör du via www.adressandring.se För att en anmälan ska gå igenom måste du ange det ”officiella fyrsiffriga lägenhetsnummer som står på ditt hyresavtal, t ex 1201. Det står även på utsidan lägenhetsdörren.
  • El abonnemang. Nätabonnemanget tecknar du via www.goteborgenergi.se. Du kan välja vilken leverantör du önskar när det gäller elleverans. Gör du inget val blir det automatiskt via den Göteborg Energi samarbetar med.
  • Brandskyddsregler, läs mer här.
  • Hänsyn, Vi förstår att du gärna vill komma till ro i din nya lägenhet. Tänk på att inte borra eller utföra störande arbete på kvällar.
  • Att du är välkommen och att kontoret och Boservice arbetar för att du skall trivas med oss och i området. Hittar du saker du vill ha åtgärdat, avvakta om det inte är akut. Vänta och se om det är ytterligare saker du behöver hjälp med och saml

På baksidan av ditt hyresavtal finns plats för uppsägning. Hittar du inte ditt avtal kan du be oss om en kopia.

  1. Skicka in en skriftlig uppsägning till Bror Johansson & Co, Karlagatan 18, 416 61 Göteborg. På baksidan av ditt kontrakt finns plats för uppsägning. Uppsägningen måste vara skriftligen och oss tillhanda innan sista vardagen i månaden och 3 månaders uppsägningstid gäller.  Tex, vill du flytta 1 maj så behöver du säga upp lägenheten senast 31 januari. Särskilda regler för dödsbo. För dödsbo gäller 1 månads uppsägningstid om uppsägningen kommer oss tillhanda inom en månad efter att hyresgästen har avlidit därefter är det 3 månader som gäller.
  2. Bekräftelse på uppsägningen kommer från oss. Får du inte denna har vi inte fått din uppsägning.
  3. Förbesiktning. Boka en förbesiktning med oss. Den skall ske direkt efter att du har sagt upp lägenheten. Syftet med en förbesiktning är att vi får kännedom om lägenhetens skick och eventuella skador i lägenheten som behöver åtgärdas. Om det är skador orsakade av dig och som du själv vill åtgärda är det viktigt att dessa åtgärdas fackmannamässigt. Fråga oss om råd.
  4. Visning under uppsägningstiden. Du är skyldig att visa lägenheten för tilltänkta intressenter. Vi kan vara behjälpliga om visning sker på arbetstid.
  5. Avflyttningsbesiktning sker på avflyttningsdagen. Då kontrolleras lägenheten och vi ser över så att det inte finns några skador och att lägenheten och ev balkong eller uteplats är väl flyttstädad samt att förråd är tömt och ev cyklar eller barnvagnar är medtagna. Minst 3 omgångar nycklar återlämnas. Checklista för avflyttningsstädning finns till din hjälp. Vi erbjuder flyttstädning, kontakta oss för mer information.

Tänkt på att vi endast tar emot hushållsavfall i våra återvinningsrum.  De saker du inte önskar ta med till ditt nästa boende behöver du ta till Secondhand eller till kommunens återvinningsstation. Klicka här.

Bror Johansson & Co började erbjuda källsortering i alla fastigheter 1985 – vi arbetar för ett hållbart boende där var och en kan ta ansvar för sitt avfall och sin energi och vattenförbrukning.

Följ anvisningar för källsortering så att det blir rätt. Alla förpackningar som slängs ska vara hoppackade och rengjorda. I tvättstugan och i Återvinningsrummet hittar du information om vad du bör/kan sortera i den fastighet du bor i.

Det är särskilt viktigt att miljöfarligt avfall, batterier, kemikalier och liknande läggs på rätt ställe. På www.sopor.nu hittar du bra information om hur du sorterar dina sopor och var du kan lämna dem.

Spara energi och vatten

Du kan spara energi i din lägenhet genom att:

  • Ta en snabb dusch i stället för att bada. Varmvatten står för en stor del av energiförbrukningen i ett boende.
  • Meddela oss om kranar eller wc-stolar står och droppar. Detta är viktigt!
  • Använda diskbalja i stället för att skölja disken under rinnande vatten.
  • Stänga av tv:n med mera med strömbrytaren.

”Tillsammans Nr 1-6, Vi sparar på vår energianvändning” är en kampanj vi på Bror J har tagit fram under 2022. Läs mer under nyhetsbrev

För att alla som bor i fastigheten ska trivas måste man ta hänsyn till varandra. Här några saker att tänka på:

  • Undvik hårda skor inomhus. Ljudet från till exempel träskor och skor med hårda, höga klackar fortplantar sig till övriga delar av huset.
  • Ska du borra eller spika i väggarna, välj sådana tidpunkter när du inte stör dina grannar.
  • Visa hänsyn till dina grannar om du lyssnar på radio, spelar tv-spel eller ser på tv sent. Du kanske stör?
  • Skaka mattor och annat ute på gården. Om du gör det från balkongen eller fönstret kanske grannen under störs.
  • Många är känsliga för tobaksrök. Rök inte i gemensamma utrymmen, intill fasad eller på gemensamma uteplatser. Tänk på att du kan störa dina grannar om man röker på balkongen. Visa hänsyn genom att inte slänga fimpar på marken.
  • Tänk på att det kan vara störande att spola stora mängder vatten sent på kvällen.
  • Om du upplever att någon granne stör dig, är det alltid bäst att prata med honom eller henne och försöka komma fram till en lösning. Om det känns obekvämt kan du ta hyresvärden till hjälp. Vid upprepade störningar riskerar den störande grannen att bli uppsagd.
  • Om det finns cykelförråd i huset, tänk på att det är ett gemensamt utrymme som ska användas av alla. En cykel per person. När du flyttar ska du ta med dig cykeln. Om du lämnar kvar cykeln har hyresvärden rätt att efter viss tid göra sig av med cykeln.
  • Balkonglådor och liknande ska sättas upp på balkongens insida och inte ut mot det fria.
  • Locka inte till dig råttor genom att mata fåglar från balkong eller fönsterbleck. Fåglar skräpar ner, mat faller till marken och kan locka till sig råttor.
  • Många människor lider av någon slags allergi eller är rädda för djur. Rasta aldrig ditt husdjur (gäller även valp) på gård. Håll ditt husdjur under uppsikt.
  • Sist men inte minst: Tvättstugan lämnar du naturligtvis i det skick du själv vill ha den nästa gång du ska tvätta. I varje tvättstuga finns Trivselregler.

Alla som hyr en bostad bör ha en hemförsäkring. Inbrott, brand eller vattenskador kan drabba vem som helst. Du riskerar att bli ersättningsskyldig till exempel om ditt akvarium eller din tvättmaskin börjar läcka och det blir skador i din lägenhet eller på en grannes egendom.

Det många inte vet är att en hemförsäkring inte bara gäller själva lägenheten och dina ägodelar utan även för dig och oftast de du bor med. Vid inbrott, brand eller vattenskada får du ersättning för dina skadade eller förlorade saker, men även hjälp med ersättningsbostad om det skulle behövas.

Ohyra som vägglöss blir allt vanligare i Sverige. Vi rekommenderar att du tecknar en hemförsäkring som täcker skador samt sanering av lösöre (möbler och inventarier). Det är fastighetsägarens ansvar är att sanera lägenhet/fastighet. Det är hyresgästens ansvar att meddela fastighetsägaren om man upptäcker skadedjur samt att sanera sitt lösöre.

Förvara inte stöldbegärlig egendom i källarutrymmen eller vindsförråd. Tänk också på att det kan vara fukt i källarförrådet, vilket kan skada saker som du förvarar där. Placera därför inte föremål direkt mot golvet eller en vägg.

Jämför hemförsäkringar. Innehållet i vad olika hemförsäkringar ersätter skiljer väsentligt. Det är viktigt att du inte bara jämför priset utan även innehållet.

Den 15 mars 2024 skickar vi ut hyresavier via vårt nya affärssystem. Vi skickar numera ut hyresavier varje månad istället för tre månader i taget.

Vi erbjuder hyresavi via mail eller via e-faktura.

Vi har inte ändrat några bankgironummer, de du använt tidigare gäller fortsatt.

Faktura via mail

Om du inte går något val så kommer vi att skicka hyresavin till den mail du tidigare meddelat oss. Du kan kontakta oss för att få hyresavin till annan adress än den du vill kommunicera genom.

Är ni två hyresgäster på avtalet kommer hyresavin till en av er.

Fakturan kommer från no-reply@billecta.com.

E-Faktura

Om du önskar E-faktura behöver du göra två saker. Anmäla dig till e-faktura på din internetbank samt att du behöver maila oss information om vilken bank du har.

Den som står på hyreskontraktet kan anmäla sig för e‐faktura. Är ni två kan bara en anmäla sig.

Du som hjälper någon av våra hyresgäster med hyresinbetalningarna och vill betala med hjälp av e-faktura behöver kontakta den bank för råd.

Autogiro

Vi erbjuder inte autogiro, dock har flera internetbanker samma funktion via e-faktura. Rådgör med din bank.

Hyrans betalning enligt hyresavtalet ”Hyran skall erläggas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början” Till exempel om den sista dagen i månaden infaller på en lördag, söndag eller helgdag skall hyran betalas med förfallodag sista vardagen i månaden. Är 31/12-2022 en lördag så skall hyran betalas den 30/12-2022.

Ränta, betalningspåminnelse enligt hyresavtalet ”Vid försenad betalning skall nyttjanderättsinnehavaren erlägga dels ränta enligt räntelagen, dels ersättning för skriftlig betalningspåminnelse enligt lagen om inkassokostnader m.m. Ersättning för påminnelse utgår med belopp som vid varje tillfälle gäller enligt förordning om ersättning för inkassokostnader m.m.”

Påminnelseavgift. Debiteras nästkommande avisering.

Dröjsmålsränta beräknas enligt räntelagen från fakturans förfallodag. Debiteras på nästkommande avisering.

Inkassoavgift debiteras om hyran inte betalas och går vidare till inkasso. Inkassoärenden hanteras av PS-Finance.

För att få lov att byta sin lägenhet krävs bla att lägenheten är en permanentbostad. Vi följer strikt branschorganisationen Fastighetsägarnas riktlinjer för lägenhetsbyte.

För att vi skall kunna ta ställning till Ert önskade byte behöver Ni boka en tid med oss då du och eventuellt ytterligare kontraktsinnehavare samt bytespart kommer på möte.

Tag med till mötet:

  • Personbevis på samtliga personer som skall stå för kontraktet.
  • Kopia på byteslägenhetens kontrakt.
  • Studieintyg, arbetsintyg eller liknande.

Efter mötet:

  • Kommer Bror Johansson & Co AB att ta sedvanliga upplysningar. Därefter kommer vi att kunna avgöra om bytet är godkänt eller ej.

Räkna med att det tar ca 6 veckor att handlägga ärendet från att en komplett ansökan lämnats in.

Faktablad, riktlinjer samt blanketter för ansökan hittar du här.

På avtalet och på lägenhetsdörren ser du två lägenhetsnummer.

Lägenhets nr: exempel 129–23

Gäller som avtalsnummer, el abonnemang, bredband, digital-TV och telefoni

Officiellt lägenhets nr:  exempel 1202

Gäller för folkbokföringen då du skriver dig på adressen. Alltid 4:a siffror

Låsöppning

I några fastigheter har vi en huvudnyckel, inte till alla. Därför kan vi inte alltid hjälpa till med låsöppning utanför kontorstid. Har du låst med ett överlås så har vi inte den nyckeln.

Vem betalar om du behöver byta lås eller ha hjälp med låsöppning?

Om du låser dig ute och anlitar hyresvärden eller en låssmed för att få dörren öppnad, får du själv betala för denna låsöppning.

Bror Johansson & Co fakturerar dig som hyresgäst.

Låsöppning jour:       

Hyresgästen behöver själv betala låsöppning om man tappat bort eller blivit bestulen på sin nyckel. Kontakta ditt försäkringsbolag. Det jourbolag vi anlitar kan vara behjälplig med låsöppning. Du är själv som Hyresgäst ansvarig att ta reda på kostnaden genom att fråga jourbolaget innan du beställer ett jourärende som du orsakat.

Journumret hittar du här. 

Låsöppning på Bror Johansson & Co öppettider:                300kr (Legitimation krävs)
Extra nyckel eller tagg                                                 480 kr


Tappat nyckel?

Byter du själv ett lås akut behöver du kontakta oss för låsbyte så att det fortsatt är ett lås som fungerar i fastighetssystemet.

Meddela oss via serviceanmälan.

Bytet faktureras dig som hyresgäst. Kontakta ditt försäkringsbolag och se om du kan få bytet på på din hemförsäkring.

Boservice sätter upp din namnskylt. Vi tillåter inga egna namnlappar eller dekaler på våra lägenhetsdörrar eller postboxar. Namn måste rymmas inom namnskylten.

Har du önskemål om ändring på namnskylt kontakta kontoret@brorjohansson.se. Innan du skickar in ditt önskemål titta på vad som ryms inom namnskylten och kom med ett förslag på namnändring.

Vi rekommenderar Nej Tack till reklam för att spara på vår miljö. Sitter denna skylt upp kommer du att få adresserad reklam och samhällsinformation till dig.

Hej,

Har du fått meddelande om att vi behöver tillträde för obligatorisk ventilationskontroll (OVK)?

Klicka här för att komma vidare till instruktioner för vad du behöver göra innan besiktningsman besöker dig.

Serviceanmäl omgående om du hittar ohyra. Det är alltid hyresgästens ansvar att meddela skyndsamt för att minska spridningsrisken.

Om det uppstår en skada eller ett fel i din lägenhet ska du genast serviceanmäla detta till Boservice. Detsamma gäller för gemensamma utrymmen, till exempel för tvättstugan. Anlita jourhjälp bara om ett fel är akut och måste åtgärdas omedelbart. Skador som snabbt förvärras, vattenläckage och liknande, ska givetvis anmälas och åtgärdas omgående.

  1. Kontrollera om det finns el i trapphus. Finns ingen el i trapphus så kan du på Göteborg Energis hemsida hitta information om elavbrott, här.
  2. Gäller det bara elen i din lägenhet, kontrollera säkringarna. Har säkring gått sönder, dra ut eventuella trasiga maskiner t.ex brödrost eller dammsugare och prova med att byta säkring alt fälla upp automatsäkring. Uteslut att det inte är några egna maskiner eller lampor som gör att säkringen går innan du kontaktar Boservice eller jouren.

Vardag anmäler du till Boservice.

Utanför kontorstid ring jouren.

På Göteborgs stads hemsida uppdaterar de vattenläckor i området, den hittar du här.

Tänk på att vattnet kan vara lite missfärgat när det kommer tillbaka.

Söker du parkering eller garageplats, läs mer här.

20 maj 2018

Behandling av personuppgifter

Denna information beskriver hur Bror Johansson & Co AB behandlar dina personuppgifter och hur vi ser till att behandling av dina personuppgifter utförs på ett ansvarsfullt sätt och i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer.

Informationen gäller dig som bor i någon av våra bostäder antingen som kontraktsinnehavare eller medboenden.

GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen. Mycket är sig likt, men kraven på hur vi får behandla dina personuppgifter som din hyresvärd skärps.

Med anledning av GDPR anser vi att det är viktigt att du vet vilka rättigheter du har som vår hyresgäst och hur vi behandlar dina personuppgifter. Du kan läsa vidare om dina rättigheter och personuppgiftsbehandlingen i denna informationstext eller på vår hemsida, www.brorjohansson.se.

Personuppgiftsansvarig

Bror Johansson & Co AB, org.nr. 556330-4202, samt de bolag som Bror Johansson & Co AB företräder genom ägande eller förvaltande, är personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker på ett lagligt sätt. Det innebär bland annat att Bror Johansson & Co AB skyddar dina personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du alltid har rätt att kontakta oss för att få reda på vilka personuppgifter vi har sparade om dig.

Kontakta oss

Har du några frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Bror Johansson & Co AB, Karlagatan 18, 416 61 Göteborg eller mejla till kontoret@brorjohansson.se.

Skulle du anse att vår behandling av dina personuppgifter sker i strid med tillämplig dataskyddslagstiftning har du även rätt att lämna in ett klagomål till Datainspektionen.

Vilka uppgifter samlas in och behandlas?

Bror Johansson & Co AB hanterar personuppgifter i och med vårt hyresförhållande eller när du exempelvis kontaktar oss via mejl. Vi behandlar även personuppgifter som du lämnar till oss när du gör en serviceanmälan eller deltar vid hyresgästmöten och evenemang som vi anordnar.

Utöver de personuppgifter som du själv lämnar till oss kan vi komma att samla in personuppgifter om dig från andra parter. Personuppgifterna kan komma att hämtas in från referenser och tidigare hyresvärdar, kommuner och myndigheter, kreditupplysningsbolag och i vissa fall från andra hyresvärdar om Bror Johansson & Co AB köper en fastighet där du har varit hyresgäst.

Vi kan också behöva inhämta dina personuppgifter genom offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du bor i en studentbostad kommer vi t.ex. kontrollera att du studerar. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra interna rutiner för behandling av sådana personuppgifter.

Exempel på personuppgifter som vi kan komma att behandla är följande:

  • Namn, kontaktuppgifter (telefonnummer mejladress och adress)
  • personnummer, samordningsnummer eller motsvarande identifieringskod
  • identifikationsnummer så som kontraktsnummer, internt eller officiellt lägenhetsnummer
  • förekomst av säkerhet, t.ex. borgensman
  • kontaktuppgifter till personer du meddelat oss (t.ex. nära anhörig, god man eller förvaltare)
  • betalningsförsummelser och uppgifter om betalningar
  • uppgifter rörande förbrukning av värme, varmvatten och el
  • E-faktura och betalningsreferenser (exempelvis OCR-nummer)
  • uppgifter vi tar emot i samband med störning- eller orosanmälan
  • uppgifter som behövs för att kontrollera otillåtna andrahandsuthyrningar och överlåtelser
  • bilder inom ramen för kamerabevakning
  • boknings- och passageloggar i gemensamma utrymmen, kopplat till din elektroniska nyckel
  • hälsouppgifter i samband med evakuering, bostadsanpassning och utredning av lägenhet som kräver information om hälsouppgifter, t.ex. OVK-utredning
  • uppgifter om anställning och ekonomiska förhållande vid begäran om byte av bostad
  • språkpreferenser som inte innebär uppgift om etnicitet

För studentbostäder tillkommer också:

  • Omfattning av studier och studieresultat för att kunna utföra behörighetskontroll
  • medlemskap i kår, nation eller

Samtycke

Om behandling av dina personuppgifter skulle kräva ditt samtycke inhämtar vi det separat.

Varför behandlar Bror Johansson & Co AB dina personuppgifter?

Som hyresgäst kan dina personuppgifter komma att behandlas för att vi ska kunna utföra våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi dina personuppgifter för att t.ex. kunna fullgöra ditt hyresgästavtal, underlätta vårt hyresförhållande, göra nödvändiga anpassningar i lägenheter, skicka ut hyresavier och administrera din hyresbetalning samt för att eventuellt kunna inhämta uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme. Vi behandlar även dina personuppgifter för att kommunicera med dig i olika typer av ärenden, såsom vid kontakt i samband med löpande underhåll och förvaltning av fastigheten eller när vi utför jourtjänster.

När vi lämnar information om Bror Johansson & Co AB och våra tjänster, t.ex. genom utskick av nyhetsbrev och marknadsföring samt för att kunna utföra nöjdkundundersökningar, gör vi det med stöd av en intresseavvägning. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter behandlas också för att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag.

Dina personuppgifter behandlas även för att kunna erbjuda dig god service t.ex. genom användning av tex ”Mina sidor” i framtiden. Slutligen kan Bror Johansson & Co AB behöva behandla dina personuppgifter för att leva upp till krav enligt lag, förordning eller myndighetsföreskrift eller för att tillvarata ett rättsligt anspråk, t.ex. vid sena eller uteblivna hyresbetalningar, vid skador i lägenheten eller om det förekommer störningar i boendet så att vi kan säkerställa säkerheten för våra hyresgäster.

Hur länge sparas dina uppgifter?

Vi behandlar information om dig som hyresgäst för att kunna ge den bästa servicen och vi sparar dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna från början samlades in för. Uppgifterna kan också sparas under den tid som krävs enligt gällande lagstiftning. Vi har löpande rutiner som säkerställer att vi inte lagrar onödiga uppgifter om dig och vi minimerar lagringstiden i så stor utsträckning som möjligt.

Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller när beslutet har upphört att gälla.

Uppgifter som registreras i samband med störnings- och orosanmälningar sparas aldrig längre än ett år efter hyrestiden.

Om hyresförhållandet upphör med anledning av misskötsamhet i boendet kommer vi att spara följande uppgifter i två år efter det att hyresförhållande upphört, namn, personnummer, identifikationsnummer, avflyttningstidpunkt samt kort kommentar om avflyttningsorsak.

Hur behandlar vi dina personuppgifter?

Vi är restriktiva med att lämna ut dina personuppgifter men ibland är det nödvändigt för hyresförhållandet.

Dina personuppgifter används av Bror Johansson & Co AB, de bolag Bror Johansson & Co AB företräder genom ägande eller genom förvaltande och Bror Johansson & Co AB personuppgiftsbiträden. Vi lämnar enbart ut personuppgifter till annan part i de fall det är nödvändigt för att uppfylla vårt åtagande som hyresvärd. Det innebär att personuppgifter kan behöva lämnas till försäkringsbolag, jourfirma och entreprenörer samt samarbetspartner som utför reparation, underhåll och service i din fastighet samt inkasso- och kreditupplysningsbolag.

Uppgifter kan komma att lämnas ut till myndigheter i de fall detta krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.

Vid eventuell försäljning av fastigheten kan uppgifterna komma att lämnas till köpare av fastigheten.

Vi överför som regel inga personuppgifter till land utanför EU/EES och i de fall sådant sker, sker detta enligt särskilt högt ställda krav och avtal.

Dina rättigheter

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till viss personuppgiftsbehandling. Om du återkallar ditt samtycke kommer vi att radera de personuppgifter som behandlades enbart med stöd av samtycket.

Vi vill alltid vara transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du vill få insyn i vilka personuppgifter som vi behandlar om dig har du rätt att (kostnadsfritt en gång om året) få information och en kopia på vilka personuppgifter vi har om dig och hur vi behandlar dessa uppgifter. Din begäran behöver vara skriftlig och egenhändigt undertecknad och innehålla uppgift om namn och personnummer. Vi behöver detta för att kunna säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade och kompletterade. Du har även i vissa fall rätt att få dina personuppgifter raderade, till exempel om de inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilket de samlades in. Du kan begära radering av dina uppgifter i den utsträckning som överensstämmer med gällande lagstiftning.

Du har rätt att invända mot behandling av dina uppgifter för bland annat direktmarknadsföring och i de fall vi behandlar uppgifterna efter en intresseavvägning.

Du har även rätt att få uppgifterna överförda till en annan personuppgiftsansvarig när det är tekniskt möjligt.

Med vänlig hälsning

BROR JOHANSSON & Co AB

Kristina Björling

Vd

Klicka på länken för att läsa mer om GDPR: Datainspektionen.se

Syftet med prislistan nedan är att det efterfrågas tjänster som inte ingår i en lägenhetshyra. Servicebolaget BJ Boservice AB erbjuder vanligt efterfrågade tjänster mot fakturering.

Hur beställer du tjänster som skall faktureras?

För att vi skall kunna ta emot en beställning behöver du göra en serviceanmälan där du i serviceanmälan skriver ”Beställning, faktureras mig som hyresgäst”. Beskriv noggrant vad du beställer samt priser från listan nedan. Först efter att vi fått en beställning kan vi bekräfta om vi kan utföra den.

BJ Boservice AB Prislista 2023-02-09

Arbetskostnad480 kr/tim inkl. moms och påbörjad timme.   Då ingår servicebil. Inställelsetid (fram och tillbaka till lägenheten) räknas och faktureras.
Lysrör + glimtändare  350 kr  + arbetskostnad
Lampor  350 kr + arbetskostnad
Säkringar  350 kr + arbetskostnad
Rengöring av fläktfilter  480 kr inkl arbetskostnad
Rengöring ventilationsdon  480 kr inkl arbetskostnad
Rengöring renssilar i golvbrunn  480 kr inkl arbetskostnad
Rengöring vattenlås  480 kr ink arbetskostnad
Rengöring avrinningsrör för frostvatten i kylskåp  480 kr ink arbetskostnad
Kolfilterbyte500kr ink arbetskostnad
Låsöppning med nyckel under arbetstid 300 kr (Legitimation krävs) 
Extra nyckel/tagg 480 kr ink arbetskostnad
Installation tvättmaskinRiktlinjer finns, se under FAQ tvättmaskin
Flyttstädning, beställd och bekräftad120 kr/kvm före RUT 
Ostädad lägenhet vid avflyttning  Debiteras faktisk jourstädkostnad 
 

Vad menas med retroaktiv hyra?

Varje år förhandlas årets hyressättning. Många gånger hinner det datum som den årliga hyreshöjningen börjar gälla passera innan förhandlingarna är klara. Detta kan betyda att du får betala själva hyreshöjningen retroaktivt, alltså i efterskott, för de månader som redan har passerat.

Man får aldrig röka så att det stör någon annan, detta gäller sedan tidigare i bostadshus. Rökning är inte tillåten på gemensamma ytor som t.ex. sittplatser och lekplatser. Rökning är inte tillåten intill fasader och entréer. Rökning är inte tillåtet i gemensamma utrymmen som tvättstugor och trapphus.

Vi har innergårdar som är helt rökfria sedan en tid och vi arbetar för att detta skall komma att gälla samtliga gårdar.

Från 1 juli 2019 har det, enligt ny lag, blivit förbjudet att röka på lekplatser och vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Det innebär att man kan bli polisanmäld om man röker på en plats där det enligt den nya lagen inte är tillåtet

Bror Johansson & Co arbetar för att alla skall trivas i sin lägenhet. I ett flerfamiljshus hör man sina grannar från och till. Det är viktigt att man respekterar och inte stör sina grannar i onödan. I första läget rekommenderar vi alltid att prata med den granne som stör. Ibland är det lätt åtgärdat, tex när en tv skickar ljudet in i väggen istället för ut i rummet. Be granne som stör att komma och lyssna om det gäller tv eller musikljud. Känner du att det inte hjälper att prata med grannen, så är du välkommen att kontakta oss på kontoret.

I Bror Johansson & Co fastigheter finns Telia Öppen Fiber och oftast kollektiva analoga tv-kanaler

Analog kollektiv Kabel-TV: (gäller ej Drottninggatan Stora Nygatan) Har du ett uttag med ”tre hål”, anslut din antennkabel och gör en kanalsökning för att hitta det kollektiva utbudet. Kanalerna varierar över tid beroende på Telias avtal med leverantör.

Telia Öppen Fiber: Välj mellan flera olika tjänsteleverantörer
Du flera tjänsteleverantörer att välja bland för Digital-tv och Bredband Du väljer själv vilken tjänsteleverantör som ska leverera tjänster till dig. Besök bredbandswebben.se för att läsa mer om möjligheterna via Öppen Fiber.

Om ni har problem med bredbandstjänsterna så starta om utrustningen och om inte det hjälper kontakta Telia Support på tfn: 90200

Fast telefon

Det är viktigt att du som har fast telefoni via telefonjacket flyttar över tjänsten till fiberuttaget i lägenheten. Telia kommer inte underhålla det gamla telefonnätet. Det är också oftast mycket mer prisvärt att ha fast telefoni via fibernätet.  Klicka här för att se vilka tjänsteföretag som erbjuder fast telefon via fiberuttaget. Du kontaktar dem själv för flytt av fast telefoni.

Har du några frågor?
För eventuella frågor kring tjänsterna över Öppen Fiber, ta i första hand kontakt med den tjänsteleverantör du är intresserad av eller som du redan har idag.

Beställ via nätverksuttaget: Du kan beställa bredband genom att ansluta din dator via nätverksuttaget. Vanligast är att du behöver ta bort nedre delen av locket på Telias uttag och ansluta datorn med en nätverkskabel.  Vissa uttag har inget lock. Du får nu information på skärmen om vilken adress du bor på samt vilket lgh nr du har. OBS Erbjudanden t ex om installationshjälp syns inte här, kontakta din leverantörs kundtjänst.

Att tänka på: Det är viktigt att du har tillgång till ditt lägenhetsnr.

Tre olika standarder gällande tvättmaskin finns i våra lägenheter:

Alt 1) Ingen tvättmaskin eller förberedelse för inkoppling  av tvättmaskin i lägenheten ingår i hyran.

Alt 2) Förberett för tvättmaskin ingår i hyran. Detta innebär att det är förberett för tvättmaskin i badrummet och du som hyresgäst kan själv köpa och installera en tvättmaskin. Vatten, el och avlopp finns framdraget för att kunna koppla in tvättmaskinen, dock behöver du som hyresgäst själv ta hjälp av en fackman för koppling av vatten, avlopp och el till maskinen. Hyresgästen ansvarar för inköp, installation, drift och underhåll av tvättmaskinen. Tänk på att du som hyresgäst är ansvarig för eventuella skador en tvättmaskin kan orsaka. Tänk på att du bor i ett flerfamiljshus och att maskinen inte får störa dina grannar, välj en maskin med låg ljudnivå och underhåll den så att den inte stör. Hyresgästen måste återställa vid en eventuell avflytt från lägenheten.

Alt 3) Tvättmaskin ingår i hyran. Då finns en tvättmaskin inkopplad i lägenheten som ingår i hyran.

Tvättider: Tvättider i tvättstugan är anslagna. Samma tvättider gäller för eventuell tvättmaskin i lägenheten.

Ibland vill du kanske göra om fast vi säger att det inte är dags. Vi vill att du skall trivas och kunna påverka ditt boende. Om du vill måla eller tapetsera önskar vi att du först samråder med oss, oftast går det bra men det är alltid bäst att fråga oss om lov innan man gör åtgärder i sin bostad.

Vi önskar alltid ett mail med en skriftlig redogörelse med information om vad du vill göra. Du får på egen bekostnad måla och tapetsera om i lägenheten, förutsatt att arbetet blir fackmannamässigt utfört och att resultatet (till exempel färg och form) kan accepteras av framtida hyresgäster.

Uppfyller du inte dessa krav blir du skyldig att återställa lägenheten.

Du får inte göra ändringar i planlösningen eller ingrepp i el- eller vattenledningar. Det gäller särskilt om du vill sätta in persienner, lägga golv eller heltäckningsmatta, eller göra åtgärder i våtutrymmen.

Detta behöver du ha kännedom om.

Hyreslagen innehåller regler om rättigheter och skyldigheter för hyresgäster och hyresvärdar. Vissa regler är tvingande och gäller oavsett vad som står i kontraktet. Hyreslagens bestämmelser finns i hyresavtalet.

  • Du är bunden av hyresavtalet från den dag hyresavtalet ingicks även om du inte har flyttat in i lägenheten.
  • Hyresavtalet löper oftast tills vidare.
  • Uppsägningstiden är vanligen tre månader.

Hyresvärden eller en representant för hyresvärden ska:

  • Vara tillgänglig för att ta emot frågor och fel-/serviceanmälningar.
  • Avhjälpa fel inom rimlig tid.
  • Underhålla fastigheten.

Hyresgästen ska:

  • Använda lägenheten som permanentbostad.
  • Betala hyran i förskott i rätt tid.
  • Vårda lägenheten väl. Detta gäller även gemensamma utrymmen som tvättstuga, trapphus med mera.
  • Uppträda så att grannar och den närmaste omgivningen inte störs.
  • Ha hyresvärdens tillstånd för att överlåta hyreskontraktet eller hyra ut den i andra hand. (Se Fastighetsägarna andrahandsuthyrningsbroschyr).
  • Låta hyresvärden komma in i lägenheten för att besiktiga, underhålla eller reparera i lägenheten.
  • Låta lägenheten visas för bostadssökande när det står klart att hyresgästen ska flytta.

Det är viktigt att hyresgästen och hyresvärden följer hyreslagen och vad som framgår av hyresavtalet. Om någon av parterna på ett allvarligt sätt bryter mot detta kan hyresförhållandet upphöra.

I dokumentet ”om du fryser” hittar du information om hur du kan påverka värmen i lägenheten samt vad du bör kontrollera innan du serviceanmälan.

Så håller du lägenheten sval under en varm sommardag

Under de varmaste månaderna kan det bli varmt i lägenheten, det finns enkla steg du som hyresgäst kan ta för att hålla den värsta värmen borta.

• Dra för gardinerna i god tid före solen skiner även innan det är för varmt i lägenheten. Har du inte persienner eller mörkläggningsgardiner kan du hänga upp lakan eller en filt.

• Stäng fönster och dörrar under de timmar det är varmare ute än inne. Även i trapphus.

• Kontrollera att dina friskluftsventiler som sitter i fasadvägg eller i fönster är öppna.

• Ett klassiskt husmorsknep är att fukta ner handdukar och hänga upp i öppet fönster när temperaturen ute är svalare än inne.

• Öppna dina fönster först när solen gått ner och luften ute är svalare än inne i lägenheten, annars får du bara in varmluft.

• Kontrollera att dina friskluftsventiler som sitter i fasadvägg eller i fönster är öppna och rena från damm.

• Har du en genomgående lägenhet kan du få till korsdrag genom att öppna ett fönster i vardera änden av lägenheten. Vädra när utomhusluften är svalare än inomhusluften, annars värmer du upp lägenheten.

• En egen bordsfläkt, ställ vid öppet fönster när det är svalare ute än inne.

• Lägg is i en skål och ställ den framför en fläkt. När isen smälter kyler den av luften och ger lindrande svalka.

• Stäng av eller dra ur sladden till apparater som genererar värme, exempelvis tv, dator eller stereo. De genererar värme även i stand by-läge. Även belysning alstrar värme.

• Undvik att använda ugn och spis när det är som varmast. Vänta till kvällen.

• Skölj handlederna med kallt vatten eller ta ett kallt fotbad.

Tipsa gärna din granne att information finns här.

Källor:
Hyresgästföreningen & Fastighetsägarna

https://www.fastighetsagarna.se

Inomhusmiljön är viktig eftersom vi vistas inomhus större delen av dygnet. Vi vill alla ha det lugnt och tyst, lagom varmt och bra ventilation med mera. Du kan bidra till en bra inomhusmiljö genom att:

  • Se till att till- och frånluftsventiler är öppna, så att ventilationen kan fungera som den ska. Lika mycket luft som sugs ut via köksventil och badrumsventil skall komma in via friskluftsventil i fönster eller yttervägg.
  • Vädra ordentligt men snabbt.
  • Rengöra ventilationsdon och filter regelbundet. Om du har kvadratisk väggventil, har denna ett filter som bör tvättas med diskmedel två gånger per år.
  • Se till att elementets termostat är frilagd. Möblera luftigt runt termostat. Ge värmen fritt spelrum.
  • Kontakta oss om du ser tecken på fukt och mögel i lägenheten.
  • Faktablad – Frisk luft hemma – Miljöförvaltningen