Öppen fiber är nu tillgänglig för alla våra hyresgäster!

Våren 2018 uppgraderades ditt hem med Telia Öppen Fiber.

Välj mellan flera olika tjänsteleverantörer
I och med uppgraderingen har du nu flera tjänsteleverantörer att välja bland för tv, bredband och telefoni än vad du har haft innan. Du väljer själv vilken tjänsteleverantör som ska leverera tjänster till dig. Antingen väljer du samma leverantör för alla fibertjänster, eller olika tjänster från olika leverantörer. Om du vill byta leverantör är det viktigt att du själv säger upp dina abonnemang. Vill du behålla dina nuvarande tjänster behöver du inte göra någonting.
Besök bredbandswebben.se för att läsa mer om möjligheterna via Öppen Fiber.

Om ni har problem med bredbandstjänsterna efter uppgraderingen så starta om utrustningen och om inte det hjälper kontakta Telia Support på tfn: 90200

Läs mer

Energimyndigheten – tillsammans – ”Varje kWh räknas” Vad gör vi och vad kan du bidra med?

”Varje kilowattimme räknas”  Energimyndigheten kampanj 2022

”Vi behöver alla bidra till att minska vår elanvändning, och valen vi gör idag kan påverka hur situationen ser ut imorgon. Varje liten förändring gör stor skillnad i det stora hela, om vi hjälps åt. För nu räknas varje kilowattimme. Det spelar lika stor roll vad du gör hemma som vad du bidrar med på jobbet. Rekommendationerna är enkla, men effektiva.”

Hyresgäster och Bror Johansson & Co – Tillsammans!

Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Bror Johansson & Co bidra till minskad energianvändning och ökad produktion av Biogas. Vi har sedan många år en långsiktig plan för hur vi följer upp energianvändning varje månad. Som hyresgäst känner du säkert igen att vi kontaktar/informerar dig då och då av olika anledningar, tex vattenförbrukningskontroll, ventilationskontroll, fönsterkontroll osv. Vi har avslutade, pågående  och inplanerade energiprojekt. Flera av våra fastigheter har genomgått stora energiprojekt, men vi är inte färdiga med alla fastigheter. Ett pågående arbete där vi känner att våra hyresgäster bidrar med tillträden. Tack.

Information kommer i höst/vinter att komma på olika sätt. Energimyndigheten skriver. ”Varje Kwh räknas”. Här vill vi informera dig kortfattat om hur du kan spara energi på ditt elavtal och hur du kan hjälpa till att spara på energi som påverkar hela samhället. Störst energiförbrukning i fastigheten går åt till värme och varmvatten. Sänker du temperaturen i lägenheten med 1 grad sparas 5 % energi. Du gör det genom att vrida på termostaten. Vädra bara en kort stund om det är kallare ute än inne. Lämna inte lägenheten eller trapphus med ett öppet fönster. Duscha inte längre än nödvändigt. Diska inte med rinnande vatten, använd torkrum och torktumlare med sunt förnuft osv. När det gäller din privata elanvändning så är spartipsen, frosta av frysen, fyll kylen med tex vattenflaskor (går mindre ofta), byt ut glödlampor till LED-lampor, stäng ev golvvärme/handdukstork när de inte behövs.

Vi håller koll på kommunikation/information, styrsystem, driftcentraler, fläktar, klimatskal mm.

Du som hyresgäst hjälper till med att använda termostater på element så att du får lagom varmt. Duschar, diskar, tvättar och torkar tvätt med sunt förnuft. 

Vi på Bror Johansson & Co investerar i energilösningar kontinuerligt. Vi var också tidigt ute med källsortering i återvinningsrum, redan på 80-talet. Nu vill vi tillsammans med våra hyresgäster bil superduktiga på att samla in ”biobränsle” dvs ”matavfall”. Vi vill också vara med och bidra genom att spara på kWh (el,värme och varmvatten).

Fundera på:  Har jag satt termostaten på 1:an eller frostläge när jag vädrar? Har jag en tom kyl?  En frostig frys? Är torkrummet på fastän tvätten är torr? Har jag över 20-21grader i lägenheten? Sänker jag temperaturen lite om jag reser bort? Duschar jag lagom  länge? Har jag en papperspåse för biogas som jag använder? Fler saker jag kan bidra med?

Snart hörs vi igen om saker du och vi kan göra för att tillsammans bidra ”varje kWh räknas”. Vi vill göra detta smart och tillsammans med våra hyresgäster. Det är inte meningen att någon skall frysa, alla skall trivas! Vi skall tänka till, bidra och det skall märkas!

En sak till, glöm inte informera andra som vistas i din lägenhet. Gärna genom att be dem läsa detta inlägg:)

Läs mer här: Varje kilowattimme (kWh) räknas (energimyndigheten.se)

Med vänlig hälsning

Bror Johansson & Co 

Kristina Björling, vd

 

Viktig information, Telias kanalpaket

Viktig information om din tv-tjänst

Just nu pågår en omförhandling av avtalet med Telias tv-leverantör, Viaplay Group. Telia vill informera dig om att det finns risk för att Telia inte längre får sända Viaplays tv-innehåll om de inte har ett nytt avtal på plats innan den 30 september. På https://www.telia.se/privat/tv/edr/information-om-din-tv-tjanst hittar du den senaste informationen. Du får svar på varför detta sker, vad du får istället och andra vanliga frågor.

Nu när höst och vinter närmar sig. Så här fungerar värmen i din bostad

Värmen i din bostad

Vi har en noggrant framtagen handlingsplan för serviceärenden som gäller kallt i lägenheten. Den är framtagen för att hållbart värna om miljön och tillsammans spara på energi. Detta är extra viktigt just nu på grund av vår omvärld. Du behöver noggrant läsa igenom dokumentet ”Om du fryser” innan du gör din serviceanmälan. Detta är viktigt!

Du kommer bland annat behöva meddela att du gjort de åtgärder som du kan göra själv samt vilken temperatur lägenheten har. Gratis termometer finns på vårt kontor att hämta.

Tack för att du tar den tid som krävs för att göra egna åtgärder först innan du serviceanmäler.

Tillsammans arbetar vi för ett bra klimat i lägenheten, och på ett hållbart sätt för miljön!

 

Hyresförhandling 2022 färdig

Ny hyra för 2022 är färdigförhandlad

Hyresförhandling bostäder

Hyresförhandlingarna mellan parterna Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen är nu färdig, ny hyra gäller från 1/4 och retroaktiv hyra kommer på kommande avier. Höjning sker med ca 1,40% från 1/4 2022.