Serviceanmälan

Aktuellt

Nu när höst och vinter närmar sig. Så här fungerar värmen i din bostad

19 sep, 2023

Värmen i din bostad

Vi har en noggrant framtagen handlingsplan för serviceärenden som gäller kallt i lägenheten. Den är framtagen för att hållbart värna om miljön och tillsammans spara på energi. Detta är extra viktigt just nu på grund av vår omvärld. Du behöver noggrant läsa igenom dokumentet ”Om du fryser” innan du gör din serviceanmälan. Detta är viktigt!

Du kommer bland annat behöva meddela att du gjort de åtgärder som du kan göra själv samt vilken temperatur lägenheten har. Gratis termometer finns på vårt kontor att hämta.

Tack för att du tar den tid som krävs för att göra egna åtgärder först innan du serviceanmäler.

Tillsammans arbetar vi för ett bra klimat i lägenheten, och på ett hållbart sätt för miljön!

Energimyndigheten – ”Varje kWh räknas” – tillsammans – Vad gör vi och vad kan du bidra med?

05 okt, 2022

”Varje kilowattimme räknas”  Energimyndigheten kampanj 2022

”Vi behöver alla bidra till att minska vår elanvändning, och valen vi gör idag kan påverka hur situationen ser ut imorgon. Varje liten förändring gör stor skillnad i det stora hela, om vi hjälps åt. För nu räknas varje kilowattimme. Det spelar lika stor roll vad du gör hemma som vad du bidrar med på jobbet. Rekommendationerna är enkla, men effektiva.” -Energimyndigheten.

 

Hyresgäster och Bror Johansson & Co – Tillsammans!

Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Bror Johansson & Co bidra till minskad energianvändning och ökad produktion av Biogas. Vi har sedan många år en långsiktig plan för hur vi följer upp energianvändning varje månad. Som hyresgäst känner du säkert igen att vi kontaktar/informerar dig då och då av olika anledningar, tex vattenförbrukningskontroll, ventilationskontroll, fönsterkontroll osv. Vi har avslutade, pågående  och inplanerade energiprojekt. Flera av våra fastigheter har genomgått stora energiprojekt, men vi är inte färdiga med alla fastigheter. Ett pågående arbete där vi känner att våra hyresgäster bidrar med tillträden. Tack.

Information kommer i höst/vinter att komma på olika sätt. Energimyndigheten skriver i sin kampanj att  ”Varje kWh räknas”. Här vill vi hjälpa till och  informera dig kortfattat om hur du kan spara energi på ditt egna elavtal och hur du kan hjälpa till att spara på energi som påverkar hela samhället. Störst energiförbrukning (kWh) i fastigheten går åt till värme och varmvatten. Sänker du temperaturen i lägenheten med 1 grad sparas 5 % energi. Du gör det genom att vrida på termostaten. Vi kommer informera om det och mycket annat.

Vi håller koll på kommunikation/information, styrsystem, driftcentraler, fläktar, klimatskal mm.

Du som hyresgäst kan hjälpa till med att:

  • använda termostater på element så att du får lagom varmt. 
  • vädra bara en kort stund om det är kallare ute än inne.
  • lämna inte lägenheten eller trapphus med ett öppet fönster.
  • duscha, diska samt tvätta och torka med sunt förnuft.   
  • frosta av frysen
  • fyll kylen med tex vattenflaskor om du har lite saker i den, då behålls kylan bättre när dörren öppnas och stängs.
  • byt ut glödlampor till LED-lampor,
  • stäng eventuell golvvärme/handdukstork när de inte behövs.

Vi på Bror Johansson & Co investerar i energilösningar kontinuerligt. Vi var också tidigt ute med källsortering i återvinningsrum, redan på 80-talet. Nu vill vi tillsammans med våra hyresgäster bil superduktiga på att samla in ”biobränsle” dvs ”matavfall”. Vi vill också vara med och bidra genom att spara på kWh (el, värme och varmvatten).

Fundera på: 

  • Har jag satt termostaten på elementen på 1:an eller frostläge (snöflingan) när jag vädrar?
  • Har jag över 20-21grader i lägenheten?
  • Sänker jag temperaturen lite om jag reser bort? 
  • Duschar jag lagom länge?
  • Är torkrummet på fastän tvätten är torr?
  • Finns det ett energisnålare program att använda på tvätt och torktumlare hemma eller i gemensam tvättstuga?
  • Frostat av frysen?
  • Har jag fyllt kylen bra, så kall luft inte rinner ut när kylen öppnas?
  • Har jag golvvärme på?
  • Har jag en papperspåse (matavfall) för biogas som jag använder?
  • Fler saker jag kan bidra med?

Snart hörs vi igen om saker du och vi kan göra för att tillsammans bidra ”varje kWh räknas”. Vi vill göra detta smart och tillsammans med våra hyresgäster. Det är inte meningen att någon skall frysa, alla skall trivas! Vi skall tänka till, bidra och det skall märkas!

En sak till, glöm inte informera andra som vistas i din lägenhet. Gärna genom att be dem läsa detta inlägg:)

Läs mer här: Varje kilowattimme (kWh) räknas (energimyndigheten.se)

Med vänlig hälsning

Bror Johansson & Co 

Kristina Björling, vd

 

Öppen fiber är nu tillgänglig för alla våra hyresgäster!

18 apr, 2018

Våren 2018 uppgraderades ditt hem med Telia Öppen Fiber.

Välj mellan flera olika tjänsteleverantörer
I och med uppgraderingen har du nu flera tjänsteleverantörer att välja bland för tv, bredband och telefoni än vad du har haft innan. Du väljer själv vilken tjänsteleverantör som ska leverera tjänster till dig. Antingen väljer du samma leverantör för alla fibertjänster, eller olika tjänster från olika leverantörer. Om du vill byta leverantör är det viktigt att du själv säger upp dina abonnemang. Vill du behålla dina nuvarande tjänster behöver du inte göra någonting.
Besök bredbandswebben.se för att läsa mer om möjligheterna via Öppen Fiber.

Om ni har problem med bredbandstjänsterna efter uppgraderingen så starta om utrustningen och om inte det hjälper kontakta Telia Support på tfn: 90200

(mer …)

Viktig information om ändring hur vi skickar ut våra hyresfakturor.

29 feb, 2024

Från och med mars månad (april hyra) kommer vi att skicka ut våra hyresavier via e-faktura eller mail. Du kommer att få ett brev i din brevlåda samt ett mail med information. Samma bankgiro som tidigare gäller. Nytt är att vi fakturerar varje månad istället för tre månader i taget samt att vi slutar att dela ut pappersfakturor.

Härlig återkoppling med fakta under pågående kampanj ”Tillsammans 1-6”

22 sep, 2023

Källsortering ökar rejält sedan hösten 2022, samtliga fraktioner förutom en ökar. Att pappersinsamlingen minskar är bra! Det sker bland annat genom att de flesta av våra hyresgäster väljer ”Nej tack” till reklam.
(Totala mängden sopor har minskat)

Bilden visar fraktioner källsortering utom restavfall och matavfall. Period 12 månader bakåt.

Tack till alla hyresgäster, personal & partners som bidrar till ökad fastighetsnära insamling.

Kampanjen ser du här

”Tillsammans 1-6” minskar vi användandet av energi!

01 sep, 2023

Du har säkert hört att vi befinner oss i en svårare situation än tidigare när det gäller energi. Energimyndighetens pågående kampanj heter ”Varje kWh räknas”. Deras mål är att alla minskar sin energianvändning. Du hittar information om kampanjen under aktuellt på vår hemsida.

Vi på Bror Johansson & Co tog under 2022 fram ett kommunikationspaket som heter ”Tillsammans Nr 1-6”. Genom dessa utskick kommunicerar vi ut till våra kunder med målet att tillsammans spara energi, öka insamling av matavfall (bränsle till biogas), öka återvinning och spara på vatten.

Vi hoppas att ni uppskattar och ”hänger på” så vi tillsammans bidrar med vad var och en kan.

Viktigt! Vi vill poängtera att vi inte vill att någon skall frysa. Alla skall ha 20-21 grader i sin lägenhet/lokal. Det är väldigt många bra saker vi redan gör, men det är också många fler bra saker vi kan göra. Nedan är vårt första Tillsamman där vi berättar om vår kampanj. Läs alla våra ”Tillsammans” här.

Västtrafik

09 mar, 2023

Västtrafik är Göteborgs kollektivtrafik, man kan antingen gå in på deras hemsida www.vasttrafik.se eller ladda ner deras app för att använda reseplaneraren eller köpa biljetter.